Köpvillkor


§1 ALLMÄNT

Salty drivs av Robin Mos Andersson AB (Org nr 559160-7519), nedan kallat Salty.

Samtliga priser på Salty är inklusive 25% svensk moms. Vi reserverar oss för eventuella prisfel och prisjusteringar. Om Salty upptäcker otillbörligt bruk av rabatter & kampanjer förbehåller vi oss rätten att justera detta. Observera att rabattkoder endast kan användas på varor med ordinarie pris. 

Är du under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för få att beställa hos oss.

Salty reserverar sig för eventuella "tryckfel" samt färgavvikelser på produkter presenterade på Salty. Vi arbetar för att våra foton skall vara så representativa som möjligt och överensstämma med verkligheten. Vi kan inte heller garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. 

Alla varor förblir Salty’s egendom till dess att full betalning kommit bolaget tillhanda.

Försök till bedrägerier polisanmäls. Salty förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.


§2 BESTÄLLNING & BEKRÄFTELSE

    •    Välj vara samt storlek

    •    Placera varan i din varukorg  (här kan du även ta bort och ändra vara)

    •    Gå vidare till kassan och fyll i din rabattkod om du har någon

    •    Välj fraktalternativ

    •    Välj betalsätt och godkänn våra samt Klarnas köpvillkor i kassan


Genom att du godkänner Salty’s köpvillkor samtidigt som du lägger din beställning uppstår ett bindande avtal mellan Salty och dig som kund.

I samband med att du lägger din beställning accepterar du att du blir betalningsskyldig motsvarande orderns totalbelopp.

Vid mottagen order skickas automatiskt en orderbekräftelse per e-post till din registrerade e-postadress. Denna orderbekräftelse fungerar även som garantibevis efter fullt erlagd betalning.

Salty reserverar sig från avvikelse i leverans i de fall lagersaldo varit felaktigt vid tidpunkten för din order. Kan inte Salty leverera enligt orderbekräftelse kommer du att kontaktas och ges möjlighet att justera eller annullera din order.

Du kan göra din beställning på Salty dygnet runt, varorna plockas normalt sett nästkommande helgfri vardag. Mer info hittar du i köpvillkoren §4 Leveranser.


§3 BETALNING

Salty.nu använder sig av Klarna Checkout för alla betalningar inom Sverige

För frågor som rör betalningar hänvisar vi till Klarnas kundtjänst på 08 - 120 120 10.

Klarnas köpvillkor godkänner du i kassan när betalning erläggs.


§4 LEVERANS 

Salty skickar alla beställningar med DHL. Normal utleverans från oss sker inom 1-3 arbetsdagar. Under reaperioder, onlineevent och dylikt har vi höga orderingångar och då kan utleveransen ta några dagar extra. Salty tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

På Salty har du möjlighet att välja bland följande leveranssätt:

  • DHL ServicePoint, 55 kr 
  • DHL Express Hemleverans, 150 kr


Hämta varorna på DHL servicepoint 

  • 1-3 arbetsdagar
  • Leverans direkt till närmaste ombud
  • Tillgängligt i hela landet

När du väljer DHL servicepoint skickar vi din beställning till det ombud närmast din leveransadress. Kostnaden för leveranssättet är 55 kr. Mer om detta kan du läsa på www.logistics.dhl

Observera att ombud på mindre orter ibland har begränsad utkörning vilket kan påverka leveranstiden. När paketet har kommit fram till ombudet får du en avisering och kan hämta ditt paket med hjälp av svensk legitimation samt kolli-ID.


DHL Express - Hemleverans

  • 1-2 arbetsdagar
  • Hemleverans med bud
  • Möjlighet att hämta hos ombud

Om du beställer tidigt måndag - fredag (fram till kl. 12) får du din leverans redan nästa vardag. Om du gör din beställning efter kl. 12 måndag - fredag eller på en lördag eller söndag får du din leverans 2 vardagar efter beställningsdagen. Kostnaden för leveranssättet är 150 kr.

Levereras med bud nästföljande vardag till angiven adress i hela Sverige. Observera att mindre orter ibland har begränsad utkörning vilket kan påverka leveranstiden. Önskar du istället hämta ditt paket hos ett ombud väljs detta genom att svara på ett SMS när leveransen är på väg.


Spåra ditt paket

När din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-postadress samt en leveransbekräftelse från logistikföretaget med en spårningslänk som du kan klicka på för att spåra din försändelse. 


Hos ombudet

För att hämta ut din försändelse behöver du din legitimation och det nummer som du hittar i sms- eller e-postaviseringen.

Tänk på att du alltid ska kunna visa legitimation vid uthämtning av paket. Det är endast personen vars namn står på paketet som får hämta ut det hos ombudet. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för frakt och hantering om paketet ej hämtas ut. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan brukar det löna sig att kontakta oss, hämta ut paketet och göra en vanlig manuell retur.


Outlösta försändelser

Salty debiterar 299 kr för ej uthämtade paket för att täcka våra kostnader. Om du beställt en vara och ångrar dig efter att vi har skickat ut ditt paket måste du returnera paketet, om du inte skall bli debiterad 299 kr. Självklart får du tillbaka vad varan kostade dig, dock ej eventuella fraktavgifter. Mer info hittar du i köpvillkoren §5 Ångerrätt / retur.


Leveransförsening

Det kan hända att leveranstiderna förlängs om oförutsedda förseningar uppstår längs vägen.

Till vissa delar av Sverige levererar DHL med en eller ett par dagars fördröjning, denna är inte alltid inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan.


§5 ÅNGERRÄTT/RETUR

Salty är inte nöjda förrän du som kund är nöjd. När du handlar på Salty Online Store har du alltid 14 dagars ångerrätt. Ångerfristen börjar löpa den dag du tar emot dina varor. Öppet köp gäller endast om produkten returneras i oförändrat skick, alltså att varan är oanvänd. Självklart får förpackningen brytas och produkten varsamt testas.


Vid returer är det du som kund som ansvarar för att varan kommer fram oskadd till oss samt bekostar fraktavgift. Packa varan väl i samma plastpåse/förpackning som den kom i eller använd egen förpackning/låda.

Normalt tar det cirka två veckor från att du har skickat din retur till oss innan du erhåller eventuell återbetalning. I undantagsfall kan det ta upp till 30 dagar vid återbetalning.

Skulle du få en fel levererad eller en defekt vara ska du kontakta oss omgående. Det skall ske inom 14 dagar för en fel levererad vara samt inom 2 månader för en reklamation.


§6 REKLAMATION

Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället och det rör sig om ett produktionsfel. Om du tar emot en vara som det är något fel på vill vi att du så snart som möjligt kontaktar oss via mail, dock senast inom 60 dagar. Maila oss ditt ordernummer med en beskrivning av vad som är fel på varan och hur det uppkom till customerservice@salty.nu. Bifoga ett par bilder på produkten som visar hela produkten samt felet i detalj. När vi mottagit mailet kommer vi ta ställning till om det rör sig om ett fel på varan och återkomma till dig om reklamationen är godkänd eller ej så snart som möjligt men inte senare än inom 30 dagar från det att vi mottagit ditt mail. Samtliga reklamationer måste godkännas av Salty innan de skickas tillbaka. 


Vid frågor, kontakta Kundservice via customerservice@salty.nu.


Återbetalning vid reklamation

Återbetalning görs efter att varan har reklamerats samt mottagits och godkänts som reklamation av Salty. Beloppet för varan samt eventuella fraktavgifter förs normalt sett tillbaka till kundens konto inom ca 5-10 bankdagar.


§8 SÄKERHET

Säkra sidor

De sidor där känslig information överförs, betalningar och personuppgifter är sk. säkra sidor. Du som kund kan kontrollera att den webbsida du besöker är säker i webbadressen. I vanliga fall börjar adresserna med http:// men om du befinner dig på en säker sida börjar de istället med https:// där "s" står för "secure". 


Kortbetalningar och 3D Secure

3D Secure är en av VISA framtagen teknik för att verifiera att den som handlar med ditt kort på internet verkligen är du. Standarden används även av MasterCard. Tekniken innebär att när du använder ditt kort för att köpa varor eller tjänster på internet är det upp till din kortutgivare eller bank att identifiera dig. Identifikationen görs genom att du anger ett personligt lösenord eller kod vid köptillfället. Via krypterad kommunikation kontrolleras detta av kortföretaget via en speciell säkerhetsserver. Detta lösenord har du själv valt eller fått tilldelat av den bank som givit ut kortet. Fördelen för dig som konsument att använda en betaltjänst på internet som erbjuder 3D Secure innebär att du får en möjlighet att verifiera att du är den verkliga kortinnehavaren, vilket innebär mindre risk att kortet används i bedrägligt syfte. Du känner igen en 3D secure-säkrad betallösning genom "Verified by VISA" och "SecureCode". Observera att 3D Secure endast fungerar för dig som skaffat tjänsten via din bank.


§9 TVISTER

Tvist avseende dessa villkor skall avgöras enligt svensk lag, av svensk domstol.